سقف شیروانی

سقف شیروانی چیست ؟

انتخاب یک سقف مناسب برای ساختمان ها حائز اهمیت است چرا که مهمترین ستون ساختمان سقف آن است و انتخاب نوع سقف برای سازه نیز ازاهمیت زیادی برخوردار است، سقف های ساختمان ها یا شیب دار یا مسطح هستند که امروزه استفاده از سقف های شیب دار گسترس پیدا کرده است که استفاده ازآن ها با توجه به موقعیت جغرافیایی قرار گرفتن ساختمان معناهای متفاوتی پیدا میکنند. زیبایی یک سقف شیبدار با افزایش  شیب آن بیشتر می شود، حداکثر شیبی که یک سقف می تواند داشته باشد 70 درجه است، سقف شیروانی نوعی از سقف های شیب دار است. ریشه استفاده از سقف های شیبدار به زمان روم و یونان باستان بر می گردد و گاهی فراموش می شود که این نوع معماری مدرن و امروزی نیست اما به دلیل ویژگی ها و مزیت هایی که دارد تا امروزه طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

 

 

 

رنگ هایی که بیشتر برای سقف های شیروانی مورد استفاده قرار میگیرند و طرفدار زیادی دارند عبارتند از :

  • قهوه ای
  • قرمز
  • آبی
  • نارنجی
  • خاکستری
  • سرمه ای


سقف های شیروانی در کجاها استفاده می شود ؟

پیاده سازی این نوع سقف ها در بخش های سردسیر و در شمال کشور که بارش باران و برف زیاد است به دلیل عدم نیاز به برف روبی و عدم نفوذ آب مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و همچنین در بخش های گرمسیر و جنوب کشور سقف‌ها طوری پیاده سازی و اجرا می شوند که حتی‌المقدور نور و روشنایی خورشید را رفلکس دهند و حرارت کمتری را نسبت به سقف‌های معمولی جذب نمایند.

و همچنین سقف های شیب دار در انبار های بزرگ و سوله های کارخانه ها به دلیل صرفه جویی در مصرف آهن و مقرون به صرفه بودن نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

معمولا سقف بسیاری از ویلاها و خانه های ویلایی شیروانی می باشد که انتخاب سقف شیروانی برای خانه های ویلایی و ویلاها نمای ساختمان را دو چندان می کند جوری که تمام نگاه ها را به سمت خود معطوف میکند.

تأثیر سقف شیروانی بر روی نمای ساختمان ها:


از دیر باز خانه های ویلایی طرفداران خاص خود را دارند و دارای جاذبه های بسیار زیادی هستند که استفاده از سقف های شیروانی برای ویلاها و خانه های ویلایی زیبایی و خاص بودن این خانه ها را دوچندان و مضاعف می کند که این نکته در تصاویر خانه هایی با سقف های شیروانی قابل مشاهده است که وقتی در زمان و مکان مناسب از این نوع سقف ها با پوشش و طرح ها و رنگ مناسب استفاده شود میبینیم که تمامی نگاه ها را به سمت خود معطوف میکند، نکته قابل توجه این است که استفاده از سقف های شیبدار هرکدام از انواع پوشش آن می تواند یک معماری خاص و منحصر به فرد و درخشان برای خانه به وجود آورد.


سقف شیروانی دارای ویژگی ها و مزایایی نسبت به سقف های تخت است که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

 

1-مهمترین ویژگی سقف های شیروانی استحکام و مقاومت آن در انواع آب و هوا است و بالاخص اگر ساختمان شما در مناطق پر بارش باشد اگر سقف آن مسطح و تخت باشد امکان ریزش و نفوذ آب بسیار زیاد است، و همچنین مقاومت سقف های شیروانی در برابر زلزله و آتش سوزی نسبت به سقف های تخت بسیار بالاست.

2-یکی دیگر از علت های استفاده از سقف های شیروانی کاهش وزن آن و کم بودن اندازهء تیر و ستون هاست.

3- سقف های شیروانی قابل اجرا در همه مکان های اداری، تجاری، ویلایی و سقف سوله و ... می باشد.

4- از دیگر دلایل استفاده از سقف های شیروانی زیبایی که آن به نمای ساختمان شما می دهد می باشد.

5- سهولت و سرعت در اجرای سقف های شیروانی و صرفه جویی در زمان .

6- دوام بالای سقف های شیروانی نسبت به سقف های مسطح نیز از دیگر دلایل استفاده از این سقف ها است.

7- هزینه‌ی ساختن سقف شیروانی نسبت به سقف‌های تخت بسیار کم می باشد.

8- استفاده از عایق‌های حرارتی در سقف‌های شیروانی موجب عدم اتلاف انرژی گرمایشی می‌گردد , این میزان اتلاف انرژی در سقف‌هایی با سطح مسطح بسیار زیادتر است .

9- سقف های شیروانی به تهویه هوا نیز کمک می کنند و شکل آن ها کمک می کند تا هوا در خانه به صورت بهتری جریان داشته باشد.


سقف شیروانی از نظر سطح و پوشش انواع متفاوتی دارد برای مطالعه و کسب اطلاعات درباره انواع آن ها کلیک کنید و همچنین برای مطالعه درباره نصب و اجرای شیروانی اینجا کلیک کنید.